خواب مناسب و کافی باید چقدر باشد

خواب مناسب و کافی باید چقدر باشد

زمانی که می‌خواهید برای یک برنامه ی پرمشغله وقت جور کنید، احتمالا با خود فکر می‌کنید، این کار را با کم کردن ساعت خوابتان انجام دهید و شاید هم با حذف یکی دو ساعت از زمان استراحت تان به کارهای  بیشتری رسیدگی کنید؛ اما واقعیت این است که حتی کمی کمبود خواب روی حال و حوصله، انرژی، هوشیاری ذهن و توانایی مقابله با استرس، اثر می گذارد. بنیاد ملی خواب آمریکا می‌گوید برای فهمیدن این‌ که یک نفر چقدر باید بخوابد باید به سبک زندگی‌ او نگاه کرد. خواب بخش مهمی از زندگی و برای حفظ عملکرد وسلامتی افراد حیاتی است. یک انسان بالغ برای برخورداری ازظرفیت عملکردی مناسب باید دارای خواب کافی و مناسب باشد.

در اینجا به بیان برخی نکات و توضیحات در خصوص داشتن خواب مناسب خواهیم پرداخت :

میزان مناسب ساعت خواب : در مورد میزان خواب مناسب روزانه برای فرد، نمی شود از یک عدد خاص اسم برد و در واقع میزان خواب مورد نیاز روزانه برای هر فرد یا فرد دیگر متفاوت است. سطح معمول به میزانی از خواب گفته می شود که پس از پشت سرگذاشتن آن بدن بتواند عملکرد معمول و حداقلی خود را داشته باشد. این رقم برای افراد بالغ معمولی بین ۷ تا ۸ ساعت است اما اگر کسی دچار کم خوابی و در واقع دچار سطحی از کمبود خواب باشد باید بیشتر بخوابد. بهترین ویژگی این فاکتور، کیفیت خواب است و در نهایت اگر ۸ ساعت در بستر باشید و فکر کنیده خوابیده اید اما کیفیت خواب شما پایین باشدسطح کیفی خواب پایین می آید و در غیر دچار کمبود خواب می شوید. میزان نیاز روزانه آنها به خواب متفاوت است به گفته متخصصان نوزادان تازه متولد شده بین ۱۲ تا ۱۸ ساعت در شبانه روز به خواب نیاز دارند. نوزادان بین ۳ ماهه تا ۱ ساله به ۱۴ تا ۱۵ ساعت خواب نیاز دارند و کودکان بین ۱ تا ۴ سالگی به ۱۱ تا ۱۳ ساعت خواب احتیاج دارند.

کیفیت خواب : کمیت خواب قطعا خیلی مهم است، اما چیزی که واقعا باید به آن توجه کنید کیفیت خواب تان است. بعضی از مردم شبانه ۸ یا ۹ ساعت می خوابند اما وقتی بیدار می شوند باز هم احساس خوبی ندارند؛ چون کیفیت خواب شان خیلی پایین بوده است. هر چند این الگوی خواب باعث می شود بخشی از کمبود خواب تان جبران شود، اما همه ی مشکلات را حل نمی کند. بر اساس نتایج انیستیتو ملی سلامت آمریکا، زیاد خوابیدن در تعطیلات موجب می‌شود ساعت خواب تان را به هم بریزد و چرخه اش را خراب کند. این کار باعث می شود جمعه شب ها تا دیر موقع خواب تان نبرد و در نتیجه شنبه صبح به سختی بیدار شوید.

میزان مناسب ساعت خواب برای دانش آموزان : اما این موضوع به هیچ نحو تضمینی برای خوابیدن آسان کودکان در این سن و سال نیست. اغلب هنگامی که والدین کودک شروع به آزمایش محدودیت های زمان خواب می کنند، فرزندان خردسال با پدیده ی بی خوابی مواجه می شوند. طبق گفته ی کارشناسان مرتبط با خوابیدن کودکان، بچه های کوچک ممکن است برای نرفتن به رختخواب از بهانه ای مثل «من بغل می خواهم» یا «من به یک لیوان آب نیاز دارم» استفاده کنند.

اثرات کمبود خواب : کمبود خواب هم بر جسم و هم بر روح ما اثر می گذارد، این تاثیرات عبارتند از: افزایش ابتلا به بیماری هایی از قبیل سرماخوردگی و آنفلوانزا، احساس درد، افزایش استرس، چاقی، افت تحصیلی، کاهش حافظه، افزایش مشکلات روانی از قبیل: افسردگی و اضطراب، افزایش تصادفات به علت خستگی، کاهش عملکرد ورزشی و دیگر فعالیت هایی که نیاز به هماهنگی بدن دارند.

اگر شبانه کم تر از ۸ ساعت می خوابید، احتمال دارد به کمبود خواب دچار شوید. به علاوه، حتما نمی دانید که کمبود خواب چقدر بر شما اثر می‌گذارد. چطور ممکن است که کمبود خواب داشته باشید و از آن بی خیر باشید؟ نشانه های کمبود خواب فراتر از این است که سر سفره ی شام با صورت بروید توی بشقاب تان! به علاوه اگر به کم‌خوابی عادت کرده باشید، دیگر حتی یادتان هم نمی آید که کاملا هوشیار بودن، بیدار بودن و عالی عمل کردن چه حسی دارد. شاید خواب‌آلودگی وقتی در یک جلسه ی خسته کننده هستید، یا با کسادی بازار دست و پنجه نرم می کنید و یا بعد از شام چرت می زنید طبیعی به نظر برسد، اما واقعیت این است که این کار تنها زمانی «طبیعی» است که کم خوابی مزمن داشته باشید. برخی از علائم کمبود خواب عبارتند از : برای به موقع بیدار شدن به آلارم احتیاج داشته باشید، مرتبا ساعت تان را اسنوز کنید، بلند شدن از سر جای تان واقعا سخت است، بعد از ظهر بی‌حوصله و کسل باشید، در جلسه ها، کلاس درس یا فضاهای گرم خواب آلود شوید، در طول روز حتما باید چرت بزنید، عصرها حین تماشای تلویزیون یا استراحت خواب تان ببرد، آخر هفته ها نیاز به خواب اضافی داشته باشید، ظرف ۵ دقیقه  خواب تان ببرد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com