خطرات اضافه وزن در دوران بارداری چیست

خطرات اضافه وزن در دوران بارداری چیست

رسیدن به وزن ایده آل پیش از بارداری، از موضوعات بسیار مهمی می باشد که در بخش پیش از بارداری، به مفصل دلایل آن توضیح داده شده است. از جمله خطراتی که اضافه وزن و چاقی مفرط برای زنان باردار ایجاد می کند، می توان به افزایش خطر سقط جنین، عوارض بارداری، مرگ و میر نوزادان، زایمان سخت، زایمان زودرس، اجبار به جراحی سزارین و مشکلات کلیدی اشاره کرد. کمبود وزن نیز مشکلاتی مانند دیابت بارداری، فشار خون بالای ناشی از بارداری، نوزاد نارس و یا کم وزن را به وجود می آورد. چاقی یکی از مشکلات بهداشتی جدی در بسیاری از کشورها از جمله ایران است. چاقی از جنبه‌های مختلف روی سلامت انسان اثر منفی دارد.یکی از مخرب ترین آثار چاقی در زمان بارداری است که می‌تواند برای مادر و جنین عوارض زیادی داشته باشد. اضافه وزن در بارداری می‌تواند موجب عوارض مختلفی در مادر و نوزاد شود. هر چه اضافه وزن بیشتر باشد خطر ابتلا به این عوارض و مشکلات نیز بیشتر است. با این وجود بسیاری از مادرانی که اضافه وزن دارند نیز نوزادان سالمی به دنیا می‌آورند.

در اینجا می خواهیم با برخی از عوارض اضافه وزن دوره بارداری بیشتر آشنا شویم :در اینجا می خواهیم با برخی از عوارض اضافه وزن دوره بارداری بیشتر آشنا شویم :
– افزایش وزن باعث کاهش تخمک‌گذاری و در نتیجه کاهش باروری می‌شود. در زمان بارداری، چاقی سقط زود هنگام و سقط مکرر را افزایش می‌دهد.
– احتمال زایمان زودرس در مادران چاق بیشتر است.بین چاقی و دیابت نوع دو ارتباط مستقیم وجود دارد و دیابت هم بارداری را عارضه دار می‌کند. بی شک چاقی یکی از عوامل خطر ثابت برای فشار خون بارداری است.انجام سونوگرافی‌های بارداری در این افراد مشکل‌تر است در نتیجه صحت گزارش کمتر می‌شود.
– در حقیقت کودکان مادرانی که دوران بارداری را با چاقی سپری کرده‌اند،‌ اغلب چاق‌تر می‌شوند. پیش از این محققین نمی‌دانستند که آیا مادر چاق ژن خاصی را به جنین منتقل می‌کند یا این که چاقی کودک دلیل اکتسابی دارد. اما به تازگی جواب این سوال را پیدا کرده‌اند. محققین آمریکایی با مطالعه بیش از پانصد هزار مادر که همگی دو فرزند داشتند (برای امکان مقایسه) به این نتیجه رسیدند که به ازای هر یک کیلوگرمی که مادر در دوران بارداری اضافه می‌کند، به وزن جنین 7 گرم افزوده می‌شود. بر این اساس، ‌مادرانی که در دوران بارداری بیش از 24 کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند،‌ نوزادانی ‌به دنیا خواهند آورد که در مقایسه با نوزادان مادرانی که 8 تا 10 کیلو وزن اضافه می‌کنند به طور متوسط 150 گرم سنگین‌تر هستند. به عنوان نمونه، احتمال این که نوزاد با وزن بالای 4 کیلوگرم به دنیا بیاید،‌ در مادرانی که بیش از 24 کیلوگرم اضافه وزن در دوران بارداری داشتند، دو برابر بیشتر می‌شود. نکته مهم این‌جاست که نوزادان چاق با احتمال بسیار بالا، در طول زندگی آینده خود افراد چاقی خواهند بود و این امر روی سلامت و طول عمر آن‌ها تاثیر می‌گذارد. همچنین احتمال بیماری‌هایی مانند آسم،‌ سرطان و اتوپی در این کودکان افزایش می‌یابد.
– آپنه خواب حالتی است که در آن فرد برای فواصل کوتاهی در حین خواب دچار وقفه تنفسی می‌شود. اضافه وزن در بارداری خطر آپنه خواب را افزایش می‌دهد. آپنه خواب طی بارداری نه تنها موجب خستگی می‌شود بلکه خطر ابتلا به فشار خون بالا، پره اکلامپسی، اکلامپسی و اختلالات قلب و ریه را افزایش می‌دهد.
– تحقیقات نشان داده که اضافه وزن در بارداری تا حدی موجب افزایش نقص‌های تولد در نوزادان می‌شود. از جمله این نواقص، NTD (نقص لوله عصبی) است که موجب نقایصی در مغز و ستون فقرات نوزاد می‌شود. نواقص تولد، شکل و عملکرد یک یا تعدادی از بخش‌های بدن را تغییر می‌دهد. این حالت موجب مشکلاتی در سلامت عمومی و کارکرد بدن نوزاد می‌شود.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com