تعرق بیش از حد نشانه چیست

تعرق بیش از حد نشانه چیست

تعریق‌ یكی‌ از كارهای‌ طبیعی‌ بدن‌ است‌ كه‌ به‌ تنظیم‌ درجه‌ حرارت‌ بدن‌ كمك‌ می‌كند. اما تعریق‌ بیش‌ از اندازه‌ فایده‌ خاصی‌ ندارد و غالباً باعث‌ شرمساری‌ و مشكل‌ در ارتباطات‌ اجتماعی‌ می‌شود، زیرا عرق‌ زیاد باعث‌ بوی‌ بد یا خیس‌ شدن‌ و شوره ی‌ روی‌ لباس‌ می‌گردد. عرق کردن زیاد به طور مستقیم با میزان سوخت و ساز بدن در ارتباط است که میخواهد چیزی به ما بگوید.علت عرق کردن زیاد یک نشانه سمت بدن است اگر زیاد شما عرق می‌کنید باید این مسئله را دنبال کرده و دلیل اصلی آن را پیدا کنید، زیرا میزان تعریق بدن به طوری مستقیم با میزان سوخت و ساز بدن در ارتباط بوده و عرق کردن می‌تواند در مورد وضعیت سلامتی شما نشانه های داشته باشد. در بعضی از افراد کف دست ها و اعضای دیگر بدن تا حدی عرق می کند که باعث خیس شدن تمام وسایل اطراف می شود.این افراد معمولا در محل کار خود دچار مشکل می شوند . عرق کردن زیاد به صورت منطقه ای و کل بدن است. بیشتر افراد با نوع منطقه ای تعریق مواجهند که کف دست و پا و زیر بغل آن ها خیلی عرق می کند. افرادی که دارای مشاغلی مانند نقاشی، برق کاری، مهندسی و افرادی که با قلم و کاغذ سر و کار دارند، مستعد عرق کف دست هستند.

با برخی از دلایلی که می تواند موجب تعرق بیش از معمول گردد آشنا شویم :

استرس : اگر دائما به بوکشیدن و تعجب کردن مبتلا شده‌اید و دائما از خود می‌پرسید این بوی من است، لحظه‌ای برای انعکاس آنچه اخیرا در ذهنتان بوده تامل کنید. اگر استرس دارید یا مضطربید، احتمالا غدد بدنتان مقصرند و فعال. تعریق ناشی از گرما به‌وسیله‌ی غدد eccrine در سراسر بدنمان تولید می‌شود و بیشتر شامل نمک و آب است. اما هنگام استرس، عرق توسط غدد apocrine که تنها در نواحی مشخصی مانند زیربغل وجود دارد، تولید می‌شود. این نوع از عرق شامل چربی و پروتئین است که با باکتری‌های روی پوست مخلوط می‌شود و طی فرآیندی بوی بسیار بدی تولید می‌کند.

افت قند خون : اگر در محیطی با درجه حرارت عادی و متوسط حضور دارید، اما همچنان به شدت عرق می‌کنید ممکن است افت شکر خون مقصر اصلی این شرایط باشد. تعریق نشانه ُ از افت شکر خون خفیف، زمانی که شکر خون به زیر 70 میلی‌گرم در هر دسی لیتر رسیده است، باشد، وقتی‌که شکر خون افت می‌کند، تعریق بیشتر مواقع در پشت گردن و خط مو صورت می‌گیرد. به این شرایط هنگام شب باید توجه داشته باشید زیرا شخص ممکن است در خواب به شدت عرق کند و متوجه آن نباشد که این شرایط به نام هیپوگلیسمی شبانه نیز شناخته می‌شود.

تب : هنگام تب، مغز درجه حرارت بدن را کمی بالا می برد. وقتی مغز درجه حرارت را افزایش می دهد، شما احساس سرما و لرز می کنید. این احساس تب و لرز برای این است که بدن برای ورود میکروب ها در حال دفاع می باشد. هنگامیکه تب برطرف شد و دمای بدن به 37 درجه طبیعی رسید، شما احساس گرما می کنید و عرق می نمایید. عرق کردن باعث خنک شدن بدن می شود.

عوارض برخی داروها : تعريق شديد مي‌تواند يکي از عوارض مصرف برخي از داروها باشد. مصرف داروهاي ضدافسردگي، داروهاي قلب، داروهاي فشارخون و داروهاي ديابت در برخي از افراد با تعريق شديد همراه مي‌شود. اگر عرق کردن بيش از آنچه بايد شما را آزار مي‌دهد و زندگي‌تان را دچار اختلال کرده، موضوع را با پزشکتان در ميان بگذاريد. شايد بتوانيد با تغيير نوع داروي مصرفي، اين مشکل را هم کمتر کنيد.

خطر گرمازدگی : درهنگام پیاده‌روی تابستانی همه چیز خوب پیش می‌رود، اما وقتی ناگهان می‌فهمید که دیگر عرق نمی‌کنید، احساس گیجی می‌کنید. نقصان غدد تعریق، یا عدم تعریق به‌شکل طبیعی، می‌تواند خطرناک باشد، زیرا مانع از خنک شدن طبیعی بدن می‌شود. اگر بدون جذب آب ادامه دهید، در معرض خطر بیماری‌های مانند خستگی مفرط ناشی از گرما و گرمازدگی قرار می‌گیرید. به مکانی که سایه است یا تهویه‌ی مطبوع دارد بروید و چیزی خنک بنوشید (بدون کافئین یا الکل). اگر به‌سرعت بهتر نشدید، با مراقبت‌های پزشکی اورژانس تماس بگیرید.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com