به چه دلایلی نوزادان زیاد گریه می کنند

به چه دلایلی نوزادان زیاد گریه می کنند

نکات اولیه‌ای که در گریه بچه باید به خاطر داشته باشید این است که گریه بچه تقصیر بچه نیست. بچه با این کار نیاز خودش را نشان می‌دهد و دلیلی بر اینکه بخواهد والدینش را کنترل کند نیست. تقصیر شما هم نیست و نشان نمی‌دهد که والدینی بی‌کفایتید. نشانه‌ای از اینکه بعد‌ها بچه اختلال رشد خواهد داشت یا بد اخلاق خواهد شد هم ندارد. بچه‌ها گریه می‌كنند و پدر و مادرها دست و پای‌شان را گم می‌كنند. مشكل اینجاست كه آن‌هایی كه به تازگی به جمع والدین اضافه شده‌اند از چم و خم كار بی‌خبرند. در واقع آن‌ها نمی‌دانند هنگامی كه نوزاد گریه سر می‌دهد می‌خواهد چیزی به پدر و مادرش بگوید. راحت‌تر این‌كه گریه، زبان نوزاد است. مهم است كه به عنوان پدر و مادر بدانید بچه‌ها هیچ‌وقت بی‌دلیل گریه نمی‌كنند. یعنی اصلا نوزادی وجود ندارد كه از سر دلخوشی فریادش به آسمان بلند شود. پس هر وقت صدای این فرشته‌های كوچك درمی‌آید بدانید كه آن‌ها به واسطه نیاز یا مشكلی كه درآن لحظه دارند اشك‌های‌شان سرازیر شده. با این وضعیت بهتر است با دلایل گریه بچه‌‌ها  آشنا شوید. فهميدن علت گريه نوزاد ممكن است در آغاز دشوار باشد ولي بايد توجه داشت كه قسمت بزرگي از بچه بزرگ كردن آزمون و خطاست و والدين خيلي زود ياد خواهند گرفت كه چگونه نياز هاي كودك خود را پيش بيني كنند.

در اینجا برخی از مواردی که نشانه دلیل گریه کردن کودک است را مرور می کنیم :

مطابقت با محیط : در چند روز اول بعد از تولد نوزاد باید با محیط اطراف خود به سرعت مطابقت پیدا کند. نوزاد از محیط گرم و نرم رحم به محیطی منتقل می‌شود که پر از صدا نور و انواع حس‌هایی است که قبلا تجربه نکرده بود. بنابر این دور از ذهن نیست که نوزاد به علت شوک برخورد با این موارد احساس ناراحتی بکند و ناراحتی خود را به صورت گریه نشان بدهد.

گـرسنـگی : شاید گرسنگی اولین احتمالی باشد كه به واسطه گریه نوزادتان در نظر بگیرید. بهتر است روش پیشگیری را در این مورد یاد بگیرید. پیشگیری از گریه نوزادان به دلیل گرسنگی نیاز به دانستن زمان گرسنگی آن‌ها دارد. برای این امر هم حتما لازم نیست جیغ و فریاد راه بیندازند. شما باید علائم گرسنگی آن‌ها را دریابید. نوزادان گاهی در این شرایط است كه حتی دست‌شان را می‌خورند. اگر در آغوش باشند سرشان را به نشانه شیرخوردن به سمت سینه مادر می‌چرخانند. بچه‌ها گاهی اوقات بابت گرسنگی فقط نق می‌زنند و البته بعضی وقت‌ها هم ملچ و ملوچ راه می‌اندازند كه اینها همگی می‌توانند نشانه‌های گرسنگی نوزاد باشند؛ پیش از آن‌كه بابت بی‌توجهی شما به همه این علائم صدای گریه‌شان به آسمان بلند شود.

نیاز به در آغوش گرفتن : كودكان شير خوار آغوش و نوازش زيادي نياز دارند. آنها دوست دارند صورت والدين خود را ببينند، صدايشان را بشنوند، به صداي قلبشان گوش كنند، و حتي مي توانند بوي منحصر بفردشان (بخصوص شير مادر را) تشخيص دهند. بعد از شير خوردن، آروغ زدن و عوض شدن دوست دارند كه شما آنها را در آغوش بگيريد. ممكن است شما فكر كنيد كه با اين كار داريد كودكتان را “لوس” با مي آوريد ولي نگران نباشيد؛ اين مسئله در چند ماه اول زندگي اصلاً مطرح نيست. البته كودكان از نظر اينكه چقدر بخواهند كه شما آنها را در آغوش بگيريد با هم فرق دارند. بعضي از كودكان توجه زيادي را مي طلبند و در مقابل بعضي ديگر مي توانند مدت زيادي آرام بنشينند. اگر كودكتان توجه شما را مي خواهد او را در آغوش بگيريد و يا در كنار خود بگذاريد.

درک اضطراب والدین : بچه‌ها اضطراب مادر و پدر را درک می‌کنند. لذا بچه در بغل کسی که اضطراب دارد نمی‌تواند آرام بگیرد. مادران اغلب به علت استرس ناشی از گریه بچه در سیکل معیوبی می‌افتند که از یک طرف منجر به افزایش گریه بچه و در نتیجه افزایش استرس مادر شده و به همین شکل ادامه پیدا می‌کند. در این مواقع بچه در بغل یک فرد دیگر آرامش بیشتری می‌گیرد. مواقعی که بچه به هیچ عنوان آرام نمی‌گیرد بهتر است از یک نفر برای کمک استفاده کنید. آرام شدن بچه در بغل فرد دیگر نشانهٔاین نیست که فرزندتان شما را نمی‌خواهد یا شما بی‌کفایت هستید.

احساس گرما یا سرما : نوزاد توانایی تنظیم درجه حرارت بدن خود را ندارد. لذا برای اینکه متوجه دمای بدنش شوید از پشت دستتان روی شکم شیرخوار یا سینه استفاده کنید. دست‌ها و پا‌ها محل مناسبی برای سنجش گرمای بدن کودک نیست و اغلب سرد‌تر است. وقتی وارد محیط گرم می‌شوید لباس اضافی را در بیاورید حتی اگر خواب باشد. در هوای سرد از پوشش مناسب استفاده کنید و مثلا ماشین را قبل از بردن بچه به داخل آن گرم کنید.

مشكلات شكمی : نفخ معده نوزادان از جمله مشكلاتی است كه گریه‌های پر سرو صدای بچه‌ها را در پی دارد. یادتان باشد مشكل نفخ معده بچه‌ها اگر حل نشود ممكن است در طول هفته 3 تا 4 بار  بچه‌ها را چنان آزار دهد كه صدای گریه آن‌ها به آسمان بلند شود. اگر كوچولوی شما به طور معمول بعد از غذا خوردن گریه سر می‌دهد، شك نكنید كه او با مشكل هوای معده كه منجر به درد می‌شود، مواجه است. بهتر است قبل از این‌كه سرخود از شربت‌هایی مانند گریپ‌میكسچر استفاده كنید حتما پزشك فرزندتان را در جریان بگذارید و در صورت تایید او سراغ چنین داروهایی بروید. به طور كلی روش طبیعی برای رفع نفخ معده نوزاد و جلوگیری از گریه‌های بی‌امان او این است كه در چنین صورتی نوزاد را روی شكم بخوابانید و آرام آرام پشت او را مالش دهید. همچنین می‌توانید پاهای او را در همین حالت به دست بگیرید و به آرامی هر چه تمام‌تر مانند ركاب زدن دوچرخه حركت دهید تا مشكل نفخ معده‌اش حل شود.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com