بهترین راه های جلوگیری از آلزایمر کدامند

بهترین راه های جلوگیری از آلزایمر کدامند

یکی از بیماری های شایع در دوران کهنسالی و میانسالی آلزایمر است. آلزایمر یا فراموشی مشکلی بسیار حاد و سخت است که می تواند زندگی فرد را به سمت نابودی سوق دهد. به همین علت عموماً توصیه می ‌شود تا از راهکار هایی برای پیشگیری از بروز آلزایمر در میانسالی و کهنسالی استفاده شود. مهم ترین نکته درباره محافظت از مغزتان در مقابل بیماری فراموشی سالخوردگی این است که از همین امروز شروع کنید. با افزایش سن، حتی فراموشی‌های کوچک و معمولی، افردا را دچار دلهره و ترس از اینکه دارند به آلزایمر مبتلا می‌شوند می‌کند. همچنین از آنجا که در سطح جهانی با سالمندی و طول عمر بیشتر مواجه هستیم این ترس با شیب بالایی رو به گسترش است. به این دلیل پیشگیری از آلزایمر اهمیت زیادی دارد. ترس از اینکه فراموشی‌ها شدت پیدا کند و کم کم نتوانیم نام‌ها را به یاد آوریم، مسیرها را بیابیم و به تدریج به آدمی تبدیل شویم که یک زندگی گیاهی دارد. با توجه به اینکه منشا و علت این بیماری نامشخص است و درمانی برای آن وجود ندارد، همه ساله برای شناخت و پیشگیری از این بیماری تدریجی همایش های مختلفی در روز جهانی آلزایمر در دنیا برگزار می شود و بدون شک گامی بسیار مؤثر در پیشگیری این بیماری است.

در اینجا به بیان برخی از بهترین راه ها و روش های جلوگیری از آلزایمر خواهیم پرداخت :

ورزش های عضلانی مغزی : برای مدت ۱۵ دقیقه با سرعت نسبتا بالا، یعنی سرعتی که در آن نتوان به راحتی صحبت کرد، پیاده روی کنید. مطالعه ای که در ژاپن انجام گرفته نشان داده افرادی که هر روز پیاده روی می کنند یا می دوند کمتر احتمال دارد به آلزایمر مبتلا شوند. در دقیقه پنجم دویدن از دوستانی که همراه تان هستند، بخواهید این کلمات را با صدای بلند برایتان بخوانند: خسته، عضله، پیروزی، دونده، تناسب اندام، سرعت، ریه ها، تمرین کردن، آسیب دیدن، تردمیل، تعریق، خستگی، رکورد، سریع، لاغرتر، پایان، با سرعت هرچه تمام تر، کربوهیدرات، ضربان قلب، منطقه، استراحت و مسابقه.بعد از آنکه پیاده روی کردید سعی کنید تمام لغاتی را که به شما گفته شده را به خاطر بسپارید.

مصرف ماهی : یک بار در هفته ماهی بخورید. بیشتر هم شد، بهتر. قزل آلا و سالمون گزینه های مناسبی برای دور زدن این بیماری هستند. از نظر محققان شما تنها تا چهاربار در هفته اجازه دارید گوشت قرمز میل کنید. برای فرار از گوشت قرمز، به هیچ وجه سراغ سوسیس و کالباس و فراورده های گوشتی آماده نروید. نباید بیشتر از یکبار در هفته آنها را میل کنید.

فشارخون سالم : تحقیقات نشان می‌دهد پایین آوردن فشارخون توسط ورزش و تغذیه سالم می‌تواند ریسک ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. جالب است بدانید، اگر تلاش‌های شما از طریق ورزش و تغذیه رضایت‌بخش نباشد، هچمنان می‌توانید با مدیتیشن برای کاهش فشارخون، ریسک زوال عقل را کاهش دهید.

انجام فعالیت های اجتماعی : به فعالیتهای اجتماعی آری بگویید. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که همراه با یک شبکه اجتماعی بزرگ هستند خطر آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهد. دکتر کنوپمن می‌گوید: چیزهای ارزشمندی در روابط اجتماعی وجود دارد. کسانی که بیشتر با دیگران ارتباط دارند به خصوص روابط اجتماعی، به طور مثبت فکر می‌کنند و چشم اندازی بهتری به زندگی دارند.

کاهش استرس : شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، میزان بالای استرس باعث افزایش ریسک ابتلا به آلزایمر و کاهش توانایی‌های شناختی می‌شود. یک مطالعه کوچک در سال 2009 با 41 شرکت کننده که مشکلات شناختی خفیف داشتند، نشان داد؛ آن‌ها که استرس بیشتری دارند، با سرعت بیشتری دچار زوال در توانایی‌های شناختی می‌شوند. برای کاهش استرس راه‌های زیادی وجود دارد؛ مهم‌ترین آن اجتناب از قرار گیری در موقعیت‌های استرس آفرین، تمرینات تنفسی، دارو‌ها و ورزش‌هایی مثل یوگا است. همچنین کاهش استرس همانند موارد قبلی نقش موثری در سلامت قلبی، کاهش فشار خون و مشکلات گوارشی دارد.

پیشگیري از آلزایمر، از سنین پایین : متخصصان معتقدند، اقدامات پیشگیرانه برای دوری از ابتلا به آلزایمر را همۀ افراد از سنین پایین و گذشته از دوران سالمندی باید آغاز کنند. اصلاح شیوه زندگی شامل تغذیه سالم، ورزش منظم، تقویت حافظه، یادگیری وشناخت، انجام فعالیت اجتماعی مورد علاقه و رضایت بخش و مراقبت از سلامت روانی و اجتماعی از ما در برابر آلزایمر به میزان بسیار موثری محافظت میکنند.

عدم مصرف بیش از حد نمک : با مصرف بیش از اندازه نمک، اکسیژن مغز مصرف می‌شود و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر افزایش می‌یابد. یکی از عوامل ایجاد بیماری آلزایمر نیز کاهش جریان خون در مغز است؛ که استفاده از مواد غذایی شور باعث کاهش جریان خون در مغز می‌شود.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com