برخی از شایعترین علائم مصمومیت دارویی چیست

برخی از شایعترین علائم مصمومیت دارویی چیست

به طور کلی در ایران دو نوع مسمومیت دارویی شایع داریم. یکی از آنها مسمومیت های دارویی در کودکان است که معمولااشتباهی مصرف می شوند مثل شربت ها و قرص ها که سهوا استفاده می شوند. نوع دیگر مسمومیت ها مصرف عمدی داروی بیش از حد است و معمولا داروهایی که در منزل نگهداری می شوند مثل قرص های آرام بخش و اعصاب که از جمله داروهای مصرفی در این دسته هستند. یک متخصص طب اورژانس با بیان اینکه علائم مسومیت دارویی به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد، خاطرنشان کرد: کاهش سطح هوشیاری، خواب آلودگی، تهوع، سر درد، تغییرات بینایی و… از شایع‌ترین علائم مسمومیت است. بر اساس اعلام معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ضمن اجتناب از مصرف خودسرانه داروها، باید توجه داشت مقادير بالاي برخي از داروهاي به ظاهر كم خطر، مي توانند براي فرد بخصوص کودکان و افراد مسن كشنده باشد. علائم مسمومیت دارویی در گرو های مختلف سنی متفاوت می باشد ما باید به محض اینکه هرگونه علامت ایجاد شده در فرد را بعد از مصرف دارو جدی بگیریم و درصدد رفع مشکل اقدام کنیم تا مشکل جدی آگاهانه یا ناآگاهانه گریبان گیر فرد نشود.

مصرف کدام داروها می توانند خطرات جدی برای انسان ایجاد کنند :

دسته اي از داروها هستند كه مصرف كمي از آنها موجب آسيب هاي جدي و حتي مرگ مي شود البته اين داروها به ندرت توسط داروخانه ها تجويز مي شوند يا طريقه مصرف آنها مثل روش هاي گوارشي نيست. مثلا قرص برنج كه مورد مصرفي آن براي انسان به كار نمي رود و مصرف حتي نصف قرص هم منجر به مرگ انسان مي شود. جدا از اين مورد من پيشنهاد مي كنم تا در خوردن داروهاي سه حلقه اي ضدافسردگي نظير ايمن پرامين بسيار دقت كنيد. اين قرص ها به طور معمول در همه خانه ها يافت مي شود اما مساله مهم اين است كه بدن افراد مختلف در دوزهاي متفاوت اين داروها عكس العمل عجيبي نشان مي دهند. بيماراني داشتيم كه با خوردن پنج عدد از اين قرص ها دچار مسموميت شده اند و عوارض خطرناكي را نيز در برداشته است و شايد شخص ديگري 20 عدد از اين قرص ها را مصرف كند اما اتفاقي برايش نيفتد. بنابراين در مورد خيلي از داروها نمي توانيم به طور دقيق بگوييم كه مصرف چه ميزان از آنها علايم مسموميت را به همراه خواهد داشت. بنابراين عكس العمل بدن افراد به ميزان مصرف داروها بسيار متفاوت است. معمولاداروهايي كه مصرف بيش از حد آنها خطرناك است تنها در نسخه پزشك تجويز مي شوند و حتما توصيه مي شود كه در جايي مناسب و دور از دسترس اطفال نگهداري شوند. كودكان وزن كمتري دارند و ممكن است با خوردن يك يا دو عد قرص سلامت شان به خطر بيفتد.

حال در اینجا می خواهیم در مورد برخی از علائم مسمومیت دارویی صحبت کنیم :

یک متخصص طب اورژانس با بیان اینکه علائم مسومیت دارویی به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد،خاطرنشان کرد: کاهش سطح هوشیاری، خواب آلودگی، تهوع، سر درد، تغییرات بینایی و … از شایع‌ترین علائم مسمومیت است. این متخصص طب اورژانس اظهار کرد: مسمومیت به حالتی گفته می‌شود که فرد ناخواسته دچار عوارض ناشی از مصرف دارو یا قرار گرفتن در مجاورت مواد شیمیایی شود برای مثال فردی به صورت ناخواسته داروییمصرف می‌کند که منجر به بروز عوارض می‌شود و یا برای مثال در مسمومیت با گاز مونوکسید کربن فرد طی حادثه‌ای دچار علائم و مسمومیت می‌شود. وی افزود: متاسفانه اخیرا به اشتباه، عامه مردم به اُوِردوز نیز مسومیت می‌‌گویند که این یک اشتباه است زیرا در اُوِردوز فرد آگاهانه و یا به قصد خودکشی بیش از حد دارو، مواد شیمیایی، آفت کش‌ها و … مصرف می‌کند. این عضو هیات علمی با بیان اینکه علائم مسومیت دارویی به عاملا ایجاد کننده آن بستگی دارد، خاطرنشان کرد: کاهش سطح هوشیاری، خواب آلودگی، تهوع،سر درد، تغییرات بینایی و … از شایع‌ترین علائم مسمومیت است. وی بر اساس اینکه فرد با چه دارویی مسموم شده باشد علائم دیگری نیز بروز پیدا می‌کند، برای مثال اگر بیمار با داروهایی قلبی دچار مسومیت شده باشد دچار کاهش ضربان قلب و کاهش فشار می‌شود و یا اگر از داروهای کاهنده قند خون استفاده کرده باشد قند خون به شدت کاهش می‌یابد.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-hair-removal.com